Sortownik automatyczny
Widok stołu 3D
Uwaga: Pola niebieskie i czerwone będą przed każdą rundą umieszczane na planszy w sposób losowy.
Wymiary i specyfikacja stołu
- Wymiary stołu: 2420mm x 1220 mm.
- Stół jest podzielony na 18 równych pól (3 x 6) o wymiarach 380mm x 380mm.
- Na początku wszystkie pola mają kolor biały (oprócz Startu i Mety).
- Wszystkie ściany na planszy są wysokie na 30mm i szerokie na 20mm
- Obiektami do przenoszenia będzie 12 typowych piłek do ping-ponga (średnica 40mm)
- Wszystkie wymiary w zadaniu podane są z dokładnością +/- 5 mm.
Opis zadania
Zadanie polega na zbudowaniu robota, który będzie potrafił dostarczyć odpowiednią liczbę obiektów do różnych pól w magazynie.
Przebieg zadania
- Na początku każdej rundy losowany jest rozkład niebieskich i czerwonych kwadratów
- Na początku przejazdu przedstawiciel drużyny ustawia wyłączonego robota na polu startowym w taki sposób, by nie wystawał on żadnym swoim fragmentem za obszar tego pola.
- Zawodnik na robocie umieszcza do 12 obiektów (piłek do ping-ponga).
- Po otrzymaniu sygnału od sędziego zawodnik uruchamia robota i wybiera (ale nie uruchamia) program, który będzie wykonywany.
- Na sygnał dany przez sędziego program robota zostaje uruchomiony i od tego momentu nie jest dozwolona żadna interakcja z robotem
- Zadaniem robota jest przejazd od startu do mety i pozostawienie na mijanych polach odpowiedniej liczby piłek:
- na białych polach nie należy pozostawiać piłek
- na polach niebieskich powinna zostać umieszczona 1 piłka
- na polach czerwonych robot powinien zostawić dwie piłki
- Przejazd zostanie zakończony w następujących sytuacjach:
- robot zostanie dotknięty przez zawodnika podczas przejazdu
- od momentu startu upłynęły 2 minuty przewidziane na przejazd
- Robot żadną swoją częścią nie dotyka stołu
- Nastąpiło złamanie regulaminu
- Cały robot wjechał na pole mety
Jeśli zakończenie przejazdu zostało spowodowane inną niż wjazd na metę sytuacją, drużynie zapisuje się czas przejazdu: 2 minuty.
Punktacja
Punkty za przejazd przyznawane są po zakończeniu przejazdu według następujących zasad:
- Za każdą dobrą liczbę piłek na polach czerwonych i niebieskich: 20 punktów za pole
- Jeśli robot w całości znajduje się na polu mety: 20 punktów
- Suma punktów możliwych do uzyskania: 180 punktów
- W przypadku takiej samej liczby punktów o pozycji w tabeli wyników decyduje czas przejazdu
Pytania i odpowiedzi
P: Czy jest jakaś określona droga, po której robot ma się poruszać?
O: Nie – robot może przejechać przez stół w dowolny sposób
P: Czy pole mety może być użyte jako jedno z pól przejazdu?
O: Teoretycznie tak, ale zgodnie z regulaminem, jeśli cały robot znajdzie się na polu mety, następuje zakończenie przejazdu. Można oczywiście wykorzystywać do poruszania się np. ściany otaczające metę. W przypadkach spornych ostateczną decyzję podejmuje sędzia główny.
Zadanie pochodzi z konkursu WRO 2012 i znajduje się na stronie http://www.wro2012.org/challenges.html#regularcategory.