Kadet – zadanie 1 12

Sortownik automatyczny

Widok stołu 3D

Uwaga: Pola niebieskie i czerwone będą przed każdą rundą umieszczane na planszy w sposób losowy.

Wymiary i specyfikacja stołu

  1. Wymiary stołu: 2420mm x 1220 mm.
  2. Stół jest podzielony na 18 równych pól (3 x 6) o wymiarach 380mm x 380mm.
  3. Na początku wszystkie pola mają kolor biały (oprócz Startu i Mety).
  4. Wszystkie ściany na planszy są wysokie na 30mm i szerokie na 20mm
  5. Obiektami do przenoszenia będzie 12 typowych piłek do ping-ponga (średnica 40mm)
  6. Wszystkie wymiary w zadaniu podane są z dokładnością +/- 5 mm.

Opis zadania

Zadanie polega na zbudowaniu robota, który będzie potrafił dostarczyć odpowiednią liczbę obiektów do różnych pól w magazynie.

Przebieg zadania

  1. Na początku każdej rundy losowany jest rozkład niebieskich i czerwonych kwadratów
  2. Na początku przejazdu przedstawiciel drużyny ustawia wyłączonego robota na polu startowym w taki sposób, by nie wystawał on żadnym swoim fragmentem za obszar tego pola.
  3. Zawodnik na robocie umieszcza do 12 obiektów (piłek do ping-ponga).
  4. Po otrzymaniu sygnału od sędziego zawodnik uruchamia robota i wybiera (ale nie uruchamia) program, który będzie wykonywany.
  5. Na sygnał dany przez sędziego program robota zostaje uruchomiony i od tego momentu nie jest dozwolona żadna interakcja z robotem
  6. Zadaniem robota jest przejazd od startu do mety i pozostawienie na mijanych polach odpowiedniej liczby piłek:
    • na białych polach nie należy pozostawiać piłek
    • na polach niebieskich powinna zostać umieszczona 1 piłka
    • na polach czerwonych robot powinien zostawić dwie piłki
  7. Przejazd zostanie zakończony w następujących sytuacjach:
    • robot zostanie dotknięty przez zawodnika podczas przejazdu
    • od momentu startu upłynęły 2 minuty przewidziane na przejazd
    • Robot żadną swoją częścią nie dotyka stołu
    • Nastąpiło złamanie regulaminu
    • Cały robot wjechał na pole mety

    Jeśli zakończenie przejazdu zostało spowodowane inną niż wjazd na metę sytuacją, drużynie zapisuje się czas przejazdu: 2 minuty.

Punktacja

Punkty za przejazd przyznawane są po zakończeniu przejazdu według następujących zasad:

  1. Za każdą dobrą liczbę piłek na polach czerwonych i niebieskich: 20 punktów za pole
  2. Jeśli robot w całości znajduje się na polu mety: 20 punktów
  3. Suma punktów możliwych do uzyskania: 180 punktów
  4. W przypadku takiej samej liczby punktów o pozycji w tabeli wyników decyduje czas przejazdu

Pytania i odpowiedzi

P: Czy jest jakaś określona droga, po której robot ma się poruszać?

O: Nie – robot może przejechać przez stół w dowolny sposób

P: Czy pole mety może być użyte jako jedno z pól przejazdu?

O: Teoretycznie tak, ale zgodnie z regulaminem, jeśli cały robot znajdzie się na polu mety, następuje zakończenie przejazdu. Można oczywiście wykorzystywać do poruszania się np. ściany otaczające metę. W przypadkach spornych ostateczną decyzję podejmuje sędzia główny.

 

Zadanie pochodzi z konkursu WRO 2012 i znajduje się na stronie http://www.wro2012.org/challenges.html#regularcategory.

Leave a Reply