Kategoria JUNIOR 14

Ernest MalinowskiNazwa zadania: Kolej Transandyjska

Wprowadzenie

(za wikipedia.pl) Centralna Kolej Transandyjska, hiszp. Ferrocarril Central del Perú – linia kolejowa zbudowana pod kierownictwem polskiego inżyniera Ernesta Malinowskiego.

W 1859 r. rząd Peru wydał dekret o utworzeniu komisji, która miała sprawdzić możliwości pociągnięcia linii kolejowej przez Andy, której orędownikiem był Ernest Malinowski. W wyniku prac komisji po dziewięciu latach, podjęto pierwsze decyzje dotyczące budowy. Inwestorem był amerykański przedsiębiorca Henry Meiggs, który zawarł umowę na budowę linii kolejowej z rządem peruwiańskim w dniu 23 grudnia 1869 roku. Opracowanie założeń techniczno-ekonomicznych inwestycji zlecił on Ernestowi Malinowskiemu. Projekt zakładał połączenie Limy z zasobnym w minerały regionem Cerro de Pasco i żyzną doliną Jauja.

W założeniu kolej miała umożliwić transport bogactw z górskich rejonów Peru do portu w Limie. Rzecznikiem projektu został Manuel Pardo – przyjaciel Malinowskiego z czasów jego emigracji we Francji i przyszły prezydent Peru. Kontrakt z rządem Peru zakładał budowę w ciągu sześciu lat linii kolejowej o długości 219 km z Limy do La Oroya[1].

Prace wkrótce rozpoczęto jednak wojna z Chile, która wybuchła w 1878 r. przerwała budowę. Prace wznowiono dopiero kilkanaście lat później – 10 stycznia 1893 r. – oddano odcinek do La Oroya. Na początku XX w. przedłużono linię do centrum przemysłu wydobywczego w Cerro de Pasco a także do Huancayo w dolinie Jauja. Wszystkie trzy odcinki łącznie liczyły 332 km[1].

Opis zadania

Widok planszy i definicje

Pozrobot Junior 2014 - kolej transandyjska

Plansza do zadania składa się z 4 stref:

  • Magazynu „A” i pola startowego,
  • Magazynu „B”,
  • Obozu robotników,
  • Przepaści

W obozie robotników, na zaznaczonych miejscach, znajdują się 4 walce o wymiarach d: 60 mm, h: 100 mm. Dwa walce mają kolor biały, jeden jest czerwony i jeden jest niebieski.

Wymiary (w mm), tolerancja +/- 2 mm

Wymiary 1 - kolej transandyjska wymiary 2 - kolej transandyjska wymiary walca

Szczegółowe informacje dotyczące przebiegu zadania

  1. Na początku rundy sędziowie ustawiają w obozie robotników 4 walce: 2 w kolorze białym i po jednym w kolorze czerwonym i niebieskim. W danej rundzie kolejność kolorów będzie stała.
  2. Przejazd drużyna rozpoczyna od ustawienia robota na polu startowym (zielonym), tak by żadną swoją częścią nie wystawał za to pole.
  3. Po przekazaniu sędziemu informacji o gotowości sędzia daje sygnał do startu.
  4. Po sygnale startu robot może rozpocząć ruch.
  5. Robot może poruszać się po całej planszy oprócz obszaru oznaczonego jako „przepaść”.
  6. Robot powinien dostarczyć walce w odpowiednim kolorze do magazynów A i B, białe walce nie mogą opuścić strefy obozu.
  7. Po zakończeniu zadania robot musi zatrzymać się autonomicznie w strefie obozu.
  8. Podczas przejazdu robot może pozostawiać na planszy swoje moduły i części, by ułatwić sobie wykonanie zadania. Główna część robota (elektronika, np. kostka, czujniki, silniki / serwomotory) musi dojechać do bazy (zgodnie z punktem 7).
  9. Przejazd zostanie zakończony, jeśli:
    • Robot podczas przejazdu zostanie dotknięty przez członka drużyny,
    • upłynie czas (2 min.) na wykonanie zadania,
    • robot zatrzyma się autonomicznie w obozie,
    • robot znajdzie się w „przepaści” – to znaczy – jeśli „główna” część robota dotknie szarego pola częścią „napędową” – kołem, odnóżem, …
    • przedstawiciel drużyny poprosi o zakończenie przejazdu,
    • nastąpi inne złamanie regulaminu przez robota lub członków drużyny.

Punktacja

  1. Punkty będą naliczane po przejeździe.
  2. Za czerwony walec ustawiony (stojący na jednej z podstaw) w magazynie „A” – 20 p., za walec leżący – 10 p.
  3. Za niebieski walec ustawiony w magazynie „B” – 20 p., za walec leżący – 10 p.
  4. Za każdy biały walec znajdujący się w innej strefie niż „obóz”  – -25 p. (minus dwadzieścia pięć punktów).
  5. Za zakończenie przejazdu w obozie (pod warunkiem dostarczenia walców zgodnie z p. 2 i p. 3)  – 20 p.
  6. Za pierwsze (bezpieczne) pokonanie „przepaści”  – 10 p.
  7. W przypadku zdobycia równej liczby punktów o kolejności drużyn w rankingu będzie decydował czas przejazdu (krócej = lepiej).

Pytania i odpowiedzi

  1. jak ciężkie będą walce ? z drewna/ kartonu/ plastiku?
    Walce są wykonane z pianki podobnej do styropianu, więc ważą raczej niewiele.
  2. Czy można umieszczać rzeczy w ‘przepaści’ ? tj czy np. robot może wrzucić w ‘przepaść’ klocki i po nich przejechać
    W przepaści może znaleźć się cokolwiek, co nie zawiera elektroniki (nie może się w niej znaleźć „główna” część robota, zawierająca sterownik i elementy aktywne)

Formularz zapisów

Leave a Reply