Nazwa zadania: Laboratorium Państwa Curie
Wprowadzenie
(za wikipedia.pl)Maria Skłodowska-Curie[a] (ur. 7 listopada 1867 w Warszawie, zm. 4 lipca 1934 w Passy) – fizyczka, chemiczka, dwukrotna laureatka Nagrody Nobla.
Była prekursorką nowej gałęzi chemii – radiochemii. Do jej dokonań należą: opracowanie teorii promieniotwórczości, technik rozdzielania izotopów promieniotwórczych oraz odkrycie dwóch nowych pierwiastków – radu i polonu. Z jej inicjatywy prowadzono także pierwsze badania nad leczeniem raka za pomocą promieniotwórczości. Dwukrotnie wyróżniona Nagrodą Nobla za osiągnięcia naukowe, po raz pierwszy w roku 1903 z fizyki wraz z mężem i Henrim Becquerelem za badania nad odkrytym przez Becquerela zjawiskiem promieniotwórczości, po raz drugi w 1911 roku z chemii za wydzielenie czystego radu i badanie właściwości chemicznych pierwiastków promieniotwórczych. Jest jedyną kobietą, która tę nagrodę otrzymała dwukrotnie, a także jedynym uczonym w historii uhonorowanym Nagrodą Nobla w dwóch różnych dziedzinach nauk przyrodniczych. Jest ona też jedyną kobietą, która spoczęła w paryskim Panteonie w dowód uznania zasług na polu naukowym.
Opis zadania (uwaga: aktualizacja 4.04.2014)
Widok planszy i definicje
Plansza do zadania składa się z 4 stref:
- Pola startowego,
- Laboratorium A,
- Laboratorium B,
- Magazynu.
W magazynie znajdują się 2 piłki (1 czerwona, 1 niebieska) o średnicach między 40 a 55 mm.
Na planszy wyklejone są czarne linie o szerokości 25 mm, mające (w założeniu) ułatwiać nawigację.
Wymiary (w mm), tolerancja +/- 2 mm
Szczegółowe informacje dotyczące przebiegu zadania
- Na początku rundy sędziowie ustawiają w magazynie, na oznaczonych miejscach, dwie piłki – niebieską i czerwoną oraz określają, które laboratorium ma jaki kolor.
- Przejazd drużyna rozpoczyna od ustawienia robota na polu startowym (zielonym), tak by żadną swoją częścią nie wystawał za to pole.
- Po przekazaniu sędziemu informacji o gotowości sędzia daje sygnał do startu.
- Po sygnale startu robot może rozpocząć ruch.
- Robot może poruszać się po całej planszy.
- Zadanie polega na znalezieniu w magazynie piłek i dostarczeniu ich do odpowiednich laboratoriów.
- Po zakończeniu zadania robot musi zatrzymać się autonomicznie w polu startowym (dowolna część robota powinna znajdować się nad polem).
- Podczas przejazdu robot może pozostawiać na planszy swoje moduły i części, by ułatwić sobie wykonanie zadania. Główna część robota (elektronika, np. kostka, czujniki, silniki / serwomotory) musi dojechać do bazy (zgodnie z punktem 7).
- Przejazd zostanie zakończony, jeśli:
- Robot podczas przejazdu zostanie dotknięty przez członka drużyny,
- upłynie czas (2 min.) na wykonanie zadania,
- robot zatrzyma się autonomicznie w polu startowym,
- przedstawiciel drużyny poprosi o zakończenie przejazdu,
- nastąpi inne złamanie regulaminu przez robota lub członków drużyny.
Punktacja
- Punkty będą naliczane po przejeździe.
- Za czerwoną piłkę w czerwonym laboratorium: 25 p.
- Za niebieską piłkę w niebieskim laboratorium: 25 p.
- Za kulkę w laboratorium w innym kolorze: 10 p.
- Za kulkę nie znajdującą się w laboratorium lub w magazynie na końcu przejazdu: -5 p.
- Za autonomiczne zakończenie przejazdu na polu startowym (pod warunkiem dostarczenia przynajmniej jednej kulki do dowolnego laboratorium): 20 p.
- W przypadku zdobycia równej liczby punktów o kolejności drużyn w rankingu będzie decydował czas przejazdu (krócej = lepiej).